* Kossakowie Tango *

 

Czarowna i bezpruderyjna powieść...




Joanna Jurgała - Jureczka już od lat pisze o rodzinie Kossaków. W różnych archiwach spędza wiele godzin, gdzie jak prawdziwy naukowiec i detektyw wyszukuje wydarzeń z przeszłości. Stara się być przy tym niebywale dokładna oraz konsekwentna. Wszystko to sprawia, że napisane przez nią biografie są rzetelne i ciekawe. Jakiś czas temu poznałam Kossakowie. Biały mazur i to była fascynująca książka, którą czytało się jednym tchem. Nic więc dziwnego, że postanowiłam sięgnąć również po Kossakowie. Tango, mając nadzieję, że i ta powieść oczaruje mnie równie mocno. Niestety stało się trochę inaczej, niż się tego spodziewałam... Owszem jest to szczera, odważna i bezpruderyjna opowieść, ale nie można chyba o niej napisać, że jest czarowną... Może dlatego, że dotyka momentami takiej tematyki, która mocno weryfikuje utrwalony wcześniej w naszej głowie obraz tamtej epoki i artystów w niej żyjących. Czyta się ją jednym tchem i można w niej odnaleźć odrobinę poetyckości, lekkości oraz romantyzmu, ale mimo wszystko ta dosadność i momentami nachalna seksualność sprawia, że nie czaruje nas ona tak, jak myślałam, że będzie. Warto ją mimo wszystko poznać i zweryfikować swój punkt widzenia, ponieważ porusza ona na pewno nieznane do tej pory fakty z życia Wojciecha Kossaka i małżeństwa Hoesicków, opisując jeden z najbardziej namiętnych romansów tamtej epoki. Jednak miłość, która połączyła Wojciecha i Marię nie jest jedynym, ani nawet głównym motywem całej opowieści. Znajdziecie w niej również wzmianki o całej artystycznej śmietance epoki fin de siècle’u. Pojawią się w niej takie nazwiska jak: Zapolska, Przerwa-Tetmajer, Reymont, Przybyszewska, czy Wyspiański. Nie wiem czy chciałabym ich wszystkich poznać aż tak blisko, ale może jednak tango jako taniec pełen pasji, lubieżności i zmysłowości do czegoś zobowiązuje. 


„Kossakowie Tango”

autor: Joanna Jurgała - Jureczka
Wydawnictwo Zysk i S-ka 
Wydanie I
2020 

moja ocena książki 4/6
moja ocena okładki 5/6


Za możliwość przeczytania książki dziękuję 
Wydawnictwu Zysk i S-ka :-)

                                                              

Komentarze

  1. Mam tę książkę w planach. Mało wiem o Kossakach. Głównie to z innych książek, około literackich biografii itp. A Jurgała-Jureczka to przecież specjalistka od Kossaków, co zresztą sama zauważyłaś. Przyciąga mnie też ta odrobina poetyckości, o której piszesz. :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

mój instagram

Popularne posty