* jednostka *


To powieść o niedalekiej, pełnej okrucieństwa przyszłości. Wizja cywilizacji, w której każdy ma odegrać narzuconą sobie rolę aż do końca, wydaje się niepokojąco realistyczna. "Jednostka" to jedna z najbardziej przerażających powieści dystopijnych ostatnich lat.




Nigdy nie sądziłam, że powieść z tego gatunku tak bardzo mnie zaintryguje. "Jednostka" to jedna z lepszych książek, które ostatnio czytałam. Nie chodzi mi o jej formę, ale o treść. Pisarze od wielu już lat tworzą przeróżne wizje naszej przyszłości, ale ta stworzona przez Ninni Holmqvist mrozi i przeraża. Jest bezwzględna, okrutna i nad wyraz realistyczna. Wyobraźcie sobie świat, w którym ktoś określa czy jesteście przydatni lub nie dla starzejącego się społeczeństwa. Jeśli nie macie dziecka i wiadomo, że już go mieć nie będziecie trafiacie do specjalnego ośrodka zwanego Jednostką. To miejsce nad wyraz ekskluzywne... Tam osoby bezdzietne znowu stają się użyteczne... Wykorzystywane są do testów naukowych, badań medycznych albo stopniowo oddają swoje organy innym osobom, które według okrutniej cywilizacji są bardziej potrzebne. W zamian za to mogą żyć w pełnym luksusie... Bardzo dobre jedzenie, fachowa opieka medyczna, bogata oferta sportowa i kulturalna. Każdy może rozwijać swoje pasje i zainteresowania byleby tylko nie za bardzo bratał się z innymi mieszkańcami ośrodka. Czy to nie jest idealny układ? Ta wizja przeraża i obezwładnia. Dodatkowo grozy dodaje minimalistyczny, chłodny, skandynawski styl. Wszystko to sprawia, że od tej książki nie można się oderwać. Jej główną bohaterką jest Dorrit. Kiedy przybywa do Jednostki jest pogodzona z tym, co ją spotkało. Wychodzi z założenia, że takie miało być jej przeznaczenie. Wiele jej marzeń się nie spełniło i pod koniec życia pragnie już tylko i wyłącznie spokoju. Wszystko zmienia się, kiedy w ośrodku spotyka kogoś, kto porusza jej serce. Coś się w niej budzi i dzięki tym uczuciom dokonuje zaskakujących wyborów... Jeśli jesteście ciekawi jakich zachęcam was do lektury. "Jednostka" to powieść, która przeraża i ostrzega nas przed przyszłością, w której człowiek zapomina o humanizmie, empatii i wrażliwości. Polecam!

moja ocena książki 4/5
moja ocena okładki 4/5


Ninni Holmqvist "Jednostka"
tytuł oryginału: "Enhet"
tłumaczenie: Alicja Rosenau
Helion SA
2019



Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Editio




Komentarze

  1. Takie książki, w których opisywana jest jakaś wizja przyszłości intrygują, ale też przerażają. Zainteresowała mnie fabuła tej książki. Jestem jej naprawdę ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
  2. Lubię sięgnąć po takie książki- zwłaszcza, gdy teraz mam lekki przesyt innymi gatunkami literackimi... zapisuję tytuł!
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To miłe :-) Jestem ciekawa twoich wrażeń po lekturze. Pozdrawiam serdecznie :-)

      Usuń
  3. Ja nie jestem do końca przekonana do lektury tej książki. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też miałam mieszane uczucia, ale ostateczne zdecydowałam się na lekturę i nie żałuję.

      Usuń
  4. Nie wiem.... naprawdę. Może zajrzę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja nie przepadam za książkami z tego gatunku literackiego, ale ta naprawdę zrobiła na mnie wrażenie.

      Usuń
  5. Nie wiem czy ta książka nie jest zbyt przerażająca jak dla mnie. Cudny kubek.:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem... To już sama musisz ocenić. A kubek też mi się bardzo poodba ;-) :-)

      Usuń

Prześlij komentarz

mój instagram

Popularne posty