* jak ja ich kochałem *


Wspomnienia reżysera Jerzego Antczaka spisane z okazji 90. urodzin tworzą niezwykle osobistą księgę życia wielkiego twórcy.




Pamiętacie z powieści Marcela Prousta motyw reminiscencji wywołany przez przypadkowy bodziec jakim było ciasteczko zamoczone w herbacie? To ono przywołało mnóstwo wspomnień z przeszłości. Dla mnie taką magdalenką już na zawsze pozostaną "Noce i dnie" w reżyserii Jerzego Antczaka. Przywołują one tylko dobre wspomnienia... Tatę, który zawsze na walcu z tego filmu prosił mnie do tańca i wirował ze mną jako małą dziewczynką po pokoju, mamę, która na kilku wybranych scenach z tego filmu zawsze miała w oczach łzy wzruszenia i rodzinne święta, podczas których po prostu przy kawie i serniku po raz setny odwiedzaliśmy filmowy Serbinów. Najpierw całym swoim dziecięcym serduchem pokochałam film, a potem dopiero samą sagę Marii Dąbrowskiej. Nie zaskoczy was w związku z tym pewnie fakt, że nie mogłam przejść obojętnie obok najnowszych wspomnień Jerzego Antczaka. Ich motywem przewodnim miała być miłość, stąd taki, a nie inny tytuł. Jak ja ich kochałem" to barwny, wzruszający i niezwykle osobisty zapis życia tego wybitnego polskiego reżysera. Mnóstwo w nim zabawnych anegdot, ciekawych spotkań, zaskakujących zdarzeń losu i poważnych rozterek. Nie jest to jednak tylko i wyłącznie skrupulatnie spisana księga życia, to także wspaniała historia polskiego teatru, kina i telewizji od lat 50. XX wieku po czasy nam współczesne. Znajdziecie w niej mnóstwo cudownych wzmianek o licznych artystach. W swojej najnowszej książce Jerzy Antczak wspomina bowiem wszystkie osoby bliskie swojemu sercu, z którymi się przyjaźnił i pracował. To cudowny oraz wzruszający zapis, pełen licznych zdjęć i fotosów, które dopełniają całą opowieść. Jeśli jesteście m.in. ciekawi jakie były początku filmowej kariery Jerzego Bińczyckiego, w jaki sposób przygotowana była scena z nenufarami, która stała się chyba ikoną polskiego filmu i jak na planie filmowym znalazł się As, zachęcam was do lektury. Naprawdę warto!


"Jak ja ich kochałem"
autor: Jerzy Antczak
Wydawnictwo Axis Mundi
Wydanie I
2020

moja ocena książki 5/6
moja ocena okładki 5/6


 Za możliwość przeczytania książki dziękuję księgarni Tania Książka :-) Zachęcam was zresztą do zapoznania się z całą ofertą nowości i bestsellerów tej księgarni  :-)




 

Komentarze

mój instagram

Popularne posty