* Gambit królowej *


Gambit królowej" to przepiękna książka o samotności i przyjaźni, rywalizacji i współpracy, zagubieniu i poszukiwaniu sensu życia. 




Gdyby ktoś mi parę miesięcy temu powiedział, że kiedykolwiek będę z takim napięciem śledziła rozgrywki szachowe popatrzyłabym na taką osobę z dużym zdziwieniem. Nie przypuszczałam bowiem, że szachy potrafią być tak fascynujące. Okazuje się jednak, że byłam w błędzie.
___

Walter Tevis stworzył naprawdę interesującą powieść psychologiczną, w której właśnie szachy odgrywają kluczową rolę. Napisana ciekawym stylem, fascynuje i wciąga nas w świat szachowych rozgrywek.
___

Gambit królowej” to książka napisana w 1983 roku, ale tak naprawdę do szerszego kręgu czytelników dotarła dopiero niedawno. Za sprawą interesującego serialu nakręconego przez platformę Netflix, wszyscy poznali niebywale utalentowaną i ekscentryczną Beth Harmon, która szachom poświeciła całe swoje życie.
___

I pomyśleć, że nie pojawiałyby się one w jej życiu gdyby nie pobyt w sierocińcu. To właśnie tam w piwnicy pod okiem surowego dozorcy nauczyła się szachów. Ta gra od początku ją niebywale zafascynowała. Bardzo szybko również okazało się, że Beth nie jest przeciętnym graczem tylko geniuszem szachowym, który potrafi rozegrać mecz szachowy, grając z kilkoma przeciwnikami na raz.
___

Ta młoda i utalentowana dziewczyna miała niestety także ciemną stronę swojej osobowości. Jak wiele samotnych i zagubionych osób, ukojenia szukała w lekach odurzających oraz alkoholu. Była przy tym mimo wszystko zdeterminowana, zdyscyplinowana i z ogromną pasją wygrywała turniej za turniejem. Nie obyło się jednak bez porażek. W pewnym momencie wydawało się, że Beth konsekwentnie dąży do samozniszczenia...
___

Jak widzicie „Gambit królowej" to także niebywale refleksyjna powieść o samotności, zagubieniu i poszukiwaniu własnego ja.
___

Czy Beth pokona swoje demony? Czy będzie umiała zrezygnować z nałogu, aby odnieść światowy sukces? Czy uwierzy, że potrafi grać w szachy bez dodatkowych wspomagaczy? Zachęcam was do lektury.
___

Ta książka to wspaniała powieść psychologiczna, którą czyta się z ogromnym zainteresowaniem.


„Gambit królowej"

autor: Walter Tevis
tytuł oryginału: „The Quenn's Gambit"
tłumaczenie: Hanna Pustuła-Lewicka
seria wydawnicza: „Poza serią"
Wydawnictwo Czarne
Wydanie II
2020

moja ocena książki 5/6
moja ocena okładki 6/6



 Za możliwość przeczytania książki dziękuję księgarni Tania Książka :-) Zachęcam was zresztą do zapoznania się z całą ofertą nowości i bestsellerów tej księgarni  :-)



 

Komentarze

  1. Przeczytam, ciekawa jestem lektury, bo film, aż tak mnie nie porwał jak się spodziewałam ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem ciekawa czy książka Ci się spodoba. Pozdrawiam ciepło :-)

      Usuń

Prześlij komentarz

mój instagram

Popularne posty