* Droga pani Bird *


Kobiecy hart ducha potrafi zdziałać cuda!



Zastanawiam się czy pamiętacie jeszcze z kobiecej prasy takie działy jak kącik z odpowiedziami na listy od czytelników? W każdej poczytnej gazecie była takowa rubryka i zazwyczaj cieszyła się ogromnym powodzeniem. To właśnie w niej kobiety wymieniały się się swoimi doświadczeniami, dzieliły poradami, szukały wsparcia, otuchy i zrozumienia. Pytam o to oczywiście nie bez powodu ;-) Główna bohaterka debiutanckiej powieści Aj Pearce postanawia bowiem odpowiadać na listy czytelników, które według pretensjonalnej i oschłej jej pani redaktor miały trafić do kosza. Jak na nową pracownicę, to bardzo odważne oraz niezmiernie ryzykowne posunięcie, które jednak w konsekwencji odmieni zarówno życie jej samej, jak i wspomnianej już tytułowej pani Bird. Bardzo szybko okaże się bowiem, że kobiety mimo wojennej rzeczywistości, chcą właśnie czytać o miłości, tęsknocie i zdradzie. 

***

Akcja tej powieści rozgrywa się w Londynie w latach drugiej wojny światowej, dokładnie wtedy, kiedy na to miasto spada seria bomb, która ma podłamać morale jego mieszkańców. Młodziutka Emmy Lake marzy o karierze nieustraszonej i odważnej korespondentki wojennej, ale przewortny los stawia przed nią zupełnie inne wyzwania. Przez przypadek zostaje młodszą maszynistką zgorzkniałej Henrietty Bird, bardzo znanej autorki porad w poczytnym czasopiśmie "Przyjaciółka Kobiety". Szybko jednak zdaje sobie sprawę, że listy o wybranej tematyce zawsze zostają pominięte i postanawia to zmienić. Stąd taki ryzykowny plan, o którym wspominałam już powyżej. 

***

Co ciekawe sama autorka "Drogiej pani Bird" pomysł na debiutancką książkę zaczerpnęła właśnie z takich listów pisanych do redakcji. Ta autentyczna korespondencja kobiet sprzed lat uzmysłowiła jej z jakimi problemami i dylematami dnia codziennego zmagały się kobiety w Londynie czasów wojny. Czy można kochać, śmiać się, tańczyć fokstrota i planować święta pomiędzy nalotami bombowców? Zachęcam was do lektury. Mój czytelniczy nos nie zwiódł mnie i tym razem. 

***

"Droga pani Bird" to subtelna, bezpretensjonalna i pełna ciepła opowieść. Tak delikatna i finezyjna jak sugeruje jej przepiękna okładka. Ja w tej powieści zakochałam się od kilku przeczytanych stron. Nie jest to przytłaczająca opowieść wojenna, to wspaniała powieść obyczajowa z wojną w tle. Mimo iż porusza trudną tematykę jest w niej poza smutkiem, nostalgią i tęsknotą również mnóstwo radości, nadziei, uśmiechu i wspaniałego poczucia humoru. Historia Emmy Lake poruszyła mnie ogromnie. Faktycznie "kobiecy hart ducha potrafi zdziałać cuda!" Zresztą sprawdźcie sami. Polecam serdecznie!

                           


„Droga pani Bird"

autor: AJ Pearce
przekład Katarzyna Makaruk
oryginalny tytuł „Dear Mrs. Bird"
Wydawnictwo Literackie
Wydanie I
listopad 2020

moja ocena książki 5/6
moja ocena okładki 5/6


Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Literackiemu :-)



 

Komentarze

  1. Tematyka tej powieści niezbyt mnie kusi, ale realia wojennego Londynu jednak przyciągają. To może być naprawdę ciekawa opowieść. Gratką na pewno jest też fakt, że autorka skorzystała z autentycznej korespondencji. Świetny pomysł!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pomysł też bardzo mi się spodobał :-) Pozdrawiam serdecznie :-)

      Usuń
  2. Lektura tej książki jeszcze przede mną.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zatem życzę Ci przyjemnej lektury :-) Pozdrawiam serdecznie :-)

      Usuń

Prześlij komentarz

mój instagram

Popularne posty