* pierwsza osoba liczby pojedynczej * PREMIEROWO


Jak zawsze u Murakamiego humor miesza się ze smutkiem, realność z nierealnością, a życie zaskakuje narratora ciągle nowymi zagadkami.




"Śmierć marzeń jest w pewnym sensie smutniejsza niż śmierć żywej istoty" takie to proste, oczywiste, a zarazem niezrozumiałe, zaskakujące i głębokie. W książkach Haruki Murakamiego mnóstwo jest takich emocjonalnych zdań, które zmuszają nas czytelników do refleksji. Znacie może już twórczość tego japońskiego pisarza? Jeśli jeszcze nie, moim zdaniem, czas najwyższy nadrobić czytelnicze zaległości ;-) Dla mnie to jeden z ulubionych pisarzy, więc przeczytałam mnóstwo jego książki. I mimo mojego zauroczenia jego piórem przyznaję, że nie wszystkie zrobiły na mnie tak olbrzymie wrażenie, jak ta pierwsza. Moja przygoda z jego twórczością zaczęła się bowiem od "Norwegian Wood" i do tej pory, to jedna z moich ulubionych jego powieści. Dzisiaj przychodzę do Was z jego najnowszym zbiorem opowiadań. "Pierwsza osoba liczby pojedynczej" to zbiór słodko - gorzkich tekstów, w których radość miesza się ze smutkiem, a młodzieńcza fascynacja z pierwszymi dorosłymi rozczarowaniami. Haruki Murakami po raz kolejny zaprasza czytelników do swojego świata, pełnego nietypowej wyobraźni, zdystansowania, mnóstwa pytań, oraz realności, która przeplata się ze specyficznym odrealnieniem. W tym tomie znajdziecie kilka opowiadań, ale także próbkę jego poezji. Wszystkie te teksty napisane są z niebywałą lekkością, prostym językiem, który momentami nawet zaskakuje nas swoją dosadnością, ale jednak niosą również ze sobą spory ładunek filozoficzny. Skłaniają do refleksji i na długo pozostają w naszej pamięci. Zaryzykowałabym jednak stwierdzenie, że ten zbiór opowiadań to książka bardziej dla koneserów twórczości Haruki Murakamiego. Jego fani będą nią oczarowani :-) Natomiast jeśli ktoś dopiero zaczyna przygodę z jego książkami powinien jednak sięgnąć po jakąś wcześniejszą powieść.

Reasumując: 
moje wrażenia: czysta przyjemność ;
czytelnik: myśliciel, lubiący książki refleksyjno-filozoficzne;
ozdoba biblioteczki: miła dla oka;
objętość: niewielka;
  

"Pierwsza osoba liczby pojedynczej"


autor: Haruki Murakami 
tytuł oryginału: "Ichininshō tansū"
tłumaczenie: Anna Zielińska-Elliott
Wydawnictwo Muza
Wydanie I
data premiery 12.11.2020 r.


moja ocena książki 5/6
moja ocena okładki 3/6


Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Muza :-)

                                                               

Komentarze

  1. Wstyd się przyznać, ale twórczość Murakamiego, to mój nieustający wyrzut czytelniczego sumienia. Od lat obiecuję sobie zapoznać się z jego prozą i wciąż się mijamy.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jestem ciekawa Twoich wrażeń jak już sięgniesz po jakąś jego książkę. Pozdrawiam serdecznie :-)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

mój instagram

Popularne posty