* to nie deszcz, to ludzie *


Pod wieloma względami zostałam Tam z nimi. Pewnym jest, że nie zdążyłam być dzieckiem.


 Miłość i pamieć ocalone 
z Holocaustu





„Powiedz droga mamo, co to znaczy słowo Żyd?
Czy to jakaś hańba, jakiś wstyd?[…]
Żyd, kochane dziecko, to cierpienie,
 Żyd, kochane dziecko, to zły los,
Żyd, kochane dziecko, to zmartwienie,
Żyd musi przetrzymać każdy cios.
Żyd, kochane dziecko, to otucha,
Żyd to wiara w przyszłość, w lepsze dni,
 Żyd nie traci nigdy w życiu ducha,
Śmieje się, choć serce nieraz drży.[…]
…Żyd to, czekaj, wiem już, co ci powiem,
Żyd to wielkie słowo, wierzaj mi,
Żyd, to jest jedyny bodaj człowiek,
Który zna prawdziwe gorzkie łzy.” 

W wielu już książkach pochylono się nad tym cierpieniem. Za każdym razem czytając je chcemy zrozumieć i dowiedzieć się więcej. Jednak tego, co wydarzyło się w latach II wojny światowej zrozumieć tak do końca się nie da... Mimo wszystko moim zdaniem powinniśmy czytać świadectwa osób, które chcą nam coś jeszcze przekazać... tak "aby bakcyl dżumy" znowu nie zawładnął światem. "To nie deszcz, to ludzie" to mocna, szczera, poruszająca, wstrząsająca i niezwykle wzruszająca rozmowa Moniki Tutak -Goll z Haliną Birenbaum. Od lat sięgam po literaturę o tej tematyce. Trochę zmieniło się to po urodzeniu córeczki, kiedy jeszcze bardziej emocjonująco podchodziłam do pewnych fragmentów i niektórych opisów po prostu nie mogłam doczytać... Dlaczego zdecydowałam się właśnie na lekturę tego wywiadu? Początkowo zaintrygował mnie sam tytuł tej książki i zdjęcie kobiety spoglądającej na mnie z okładki. Po lekturze zaledwie kilku stron byłam bardzo poruszona i wiedział, że muszę to świadectwo doczytać do końca... Nagle znalazłam się w innym, pełnym grozy i cierpienia świecie i towarzyszyłam w nim Halinie Birenbaum do końca, do ostatniej strony książki. 
Literatura o Zagładzie jest zjawiskiem złożonym, trudnym do opisania i scharakteryzowania; nie podobna jej zdefiniować, zamknąć w wąskich ramach normy czy reguły. Nie podejmuje ona tylko i wyłącznie jednej określonej tematyki. W swoim przesłaniu jest głęboka, momentami wzruszająca, ale nade wszystko wstrząsająca i prawdziwa. Odkrywa przed nami inny, nieznany nam i przerażający nas świat. Sprawia, że dzięki niej wiemy o czymś, czego wcześniej nie byliśmy w stanie nawet sobie wyobrazić. Obok tej książki nie można przejść obojętnie... To "jeden z najmniejszych od lat głosów z głębi Shoah, niezwykle poruszające świadectwo siły życia, kobiecości i pamięci. W głębokiej i osobistej rozmowie z Moniką Tutak-Goll Halina Birenbaum wspomina swoje dzieciństwo w Warszawie, dojrzewanie w getcie, zamordowanie rodziców, pierwszą miłość w Auschwitz, a także odzyskaną wolność, drogę do Izraela oraz budowanie na nowo państwa i rodziny." To książka, którą należy znać.


moja ocena książki 6/6
moja ocena okładki 5/6


"To nie deszcz, to ludzie"
Halina Birenbaum w rozmowie z Moniką Tutak - Goll
Wydawnictwo Agora 
Wydanie I
Warszawa 2019


Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Agora :-) 



Komentarze

Prześlij komentarz

mój instagram

Popularne posty