* wykłady profesora Niczego *


"Po raz pierwszy na liście lektur nieobowiązkowych pojawia się coś tak wesołego!"




"Wyrusz z profesorem Niczego w szaloną podróż przez epoki literackie i przekonaj się, że mogą być znacznie ciekawsze, niż ci się wydaje!" Te słowa bardzo zachęciły mnie do lektury tej książki. Miałam nadzieję, że będzie w niej sporo ciekawostek przekazanych w sposób niebanalny i zabawny. Hmmm niestety niczego takiego w niej nie znalazłam. Po przeczytaniu kilku stron czułam się zawstydzona i zmieszana. Nie wiem dlaczego autor zdecydował się na aż tak swobodny styl. Taka ilość kolokwializmów i wulgaryzmów w zestawieniu z literaturą piękną jakoś jednak razi. Może nie potrafię docenić tego przekazu, ponieważ nie jestem zbuntowanym nastolatkiem. Jednak gdybym nawet chciała dotrzeć do młodzieży licealnej i np. zacytować takie nietypowe streszczenie jakiejś lektury chyba zapadłabym się pod ziemię. Jest ono mimo wszystko zbyt luzackie i infantylne. Nie ma w nim również niczego szalonego i odkrywczego. Trochę lepiej czyta się książkę Miecia Mietczyńskiego od wiadomości dotyczących romantyzmu. Ma się wrażenie, że pojawia się wtedy trochę mniej wulgaryzmów i sporadycznie można się uśmiechnąć do tego, co się czyta. Dla kogoś, kto jeszcze nic nie wie o poszczególnych epokach literackich i nie czytał jeszcze żadnej lektury może być to źródło podstawowych informacji. Jednak raczej nie należy cytować fragmentów "Wykładów profesora Niczego" będąc pytanym na lekcji języka polskiego lub pisząc wypracowanie ;-) ;-) Jeśli komuś nie przeszkadzają określenia typu : "Werteryzm - czyli po prostu bycie mentalną pizdą [...]", "[...] Werter był pieprzonym egoistą [...]", [...] autorką tej patriotycznej pieśni może być (tfu!) "pieprzona lesba" [...]",  "Z jego tekstów można wywnioskować, że człowiek jest z natury chujem i nie jest to jego wina." może sięgnąć po ten tekst i przypomnieć sobie podstawowe wiadomości historycznoliterackie. Zresztą sami przeczytajcie i oceńcie :-) 




moja ocena książki 2/5
moja ocena okładki 4/5


autor: Mieciu Mietczyński
tytuł: "Wykłady profesora Niczego"
Wydawnictwo Flow Books 
 Wydanie I
Kraków 2017
ISBN 978-83-240-3788-9


Za możliwość przeczytania ksiażki dziękuję Wydawnictwu Flow Books 



Komentarze

mój instagram

Popularne posty