* cała prawda *


Dan Gemeinhart "Cała prawda"
przełożyła Magda Białoń - Chalecka 
książka wydana w 2015 roku
Wydawnictwo Bukowy Las
ISBN 978-83-64481-96-3

moja ocena książki: 5/5
moja ocena okładki: 5/5 

"Mark jest zwykłym trzynastolatkiem. Ma najlepszą przyjaciółkę o imieniu Jessie i ukochanego psa. Lubi robić zdjęcia i pisać haiku, a także marzy o tym, by kiedyś wspiąć się na pewną górę. Jednak pod jednym bardzo ważnym względem Mark różni się od swoich rówieśników. Jest poważnie chory, na tyle poważnie, że połowę życia spędza w szpitalach, poddawany różnym terapiom. Mimo to nikt nie potrafi powiedzieć, czy chłopak ma szanse na wyzdrowienie. Zmęczony tym wszystkim Mark postanawia spełnić swoje marzenie, choćby miała to być ostatnia rzecz, jakiej uda mu się dokonać. Wyposażony w aparat fotograficzny oraz zeszyt opuszcza dom, aby z psem u boku zdobyć szczyt góry Rainier. Bo nigdy nie jest za późno na przygodę życia." 

...po przeczytaniu tego opisu spodziewałam się kolejnej infantylnej historii z happy endem ... nic bardziej mylnego... jest to głęboko poruszająca historia, która wzrusza i faktycznie zmusza do myślenia czytelnika w każdym wieku... a czy kończy się szczęśliwe??? ... tego nie zdradzę, mając nadzieję, że tym bardziej zachęcę innych do przeczytania tej książki...  

Dan Gemenhart stworzył powieść, która na długo zostaje z czytelnikiem...  Jest na tyle emocjonująca, że wraca się do niej myślami jeszcze długo po jej przeczytaniu. Jeśli ktoś zakochał się w "Małym księciu", "Alchemiku" czy  "Oskarze i pani Róży" pozostanie również pod urokiem "Całej prawdy".  Jest to książka napisana prostym językiem, nie ma w niej mało interesujących i rozbudowanych dialogów czy nużących i zbyt długich opisów. Styl jest lekki a narracja pierwszoosobowa, co sprawia, że w pełni identyfikujemy się z głównym bohaterem - 13 chłopcem. Nie jest to jednak tylko i wyłącznie książka dla nastolatków, chociaż polecam ją wszystkim dorastającym osobom i  kiedy moja A. będzie miała naście lat bardzo bym chciała, żeby "Całą prawdę" przeczytała. Jest  to  książka dla każdego... Opowiada ona o niezwykłej przyjaźni i wielkiej miłości. Uświadamia nam, że te dwa tak wielkie uczucia jak przyjaźń i miłość właśnie nie mogą istnieć bez przywiązania, oddania, poświęcenia i autentycznej lojalności. Sięgając po ten tekst nie spodziewałam się, że natrafię na tak ciepłą, wzruszającą i mądrą opowieść. Opowieść,  która uczy nas, że marzenia warto spełniać, a przeciwności losu próbować pokonać, zwłaszcza wtedy, kiedy ma się wokół siebie wspaniałych i kochających ludzi... 

Zachęcam wszystkich do lektury :-) 
  

 ...bardzo spodobał mi się pomysł z zaznaczeniem poszczególnych rozdziałów...





kilka cytatów, które polubiłam:

"Już odwróciłem się, by odejść, ale poczułem wybrzuszenie w kieszeni bluzy. Wziąłem drżący wdech i wyciągnąłem z niej staromodny srebrny zegarek kieszonkowy z okrągła szklaną tarczą. Prezent od nieżyjącego już dziadka. Czułem, jak tyka w moje dłoni. Mocno przygryzłem wargę. Tik-tak, tik-tak. Mijający czas."


"Nieproszone łzy zapiekły mnie pod powiekami. Miłość Beau jakoś poruszyła cały uśpiony smutek. Zagryzłem wargę i wyjrzałem przez okno w ciemność, próbując sobie przypomnieć, kiedy ostatnio byłem szczęśliwy."


"Ludzie potrafią być tacy ślepi. Taka to prawda."


"...gdy robisz zdjęcie, ta chwila nie znika. Chwytasz ją. Jest twoja. I możesz ją zachować."


"Kochałem ten zegarek, dopóki nie zacząłem nienawidzić czasu i tempa, w jakim umyka"


"Choć czuli się zagubieni i zrozpaczeni, mimo to nieśli sobie pomoc."


"Rainier jest niesamowitą górą. Gniewną i dumną. Wydaje się niemalże, że rzuca wyzwanie niebu."


"Nie istnieje coś takiego jak "sam". Taka to prawda."


"Zapomniałem, że zawsze istnieje druga strona burzy. I ludzie, którzy nas przez nią przeprowadzą."


"Cały świat jest burzą i wszyscy się czasami w niej gubią. Szukamy szczytów skrytych w chmurach, które nadadzą życiu jakąś wartość, jakby to miało znaczenie. Czasami udaje nam się je zobaczyć. A potem idziemy dalej."



Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Bukowy Las :-) :-) 





Komentarze

mój instagram

Popularne posty