* pamieć o wojnie i amerykański sen *


"Czy Jakob Bronski wierzy w amerykański sen?"



Po przeczytaniu tej książki mam bardzo mieszane odczucia. Z jednej strony zaskakuje mnie odwaga samego autora, a z drugiej trochę zniesmacza zbyt wulgarny momentami sposób opisu. Mnóstwo w tej książce kolokwializmów i dosadnych sformułowań, których nie da się nie zauważyć. No i te częste odniesienia do seksu. A wszystko zapowiadało się tak interesująco. Bardzo zaintrygował mnie sam opis książki. Jej początek zrobił na mnie ogromne wrażenie. Jest bardzo mocny i zaskakujący. Ten pierwszy list do Konsula Generalnego oraz jego odpowiedź bardzo mnie poruszyły i długo nie mogłam o nich zapomnieć. Tutaj ta groteska i absurd wyrażały tyle bólu i tak ogromny dramatyzm sytuacji, że trudno było się z nim pogodzić. Później czytając kolejne strony czułam się coraz bardziej nieswojo. "Fuck America" to w całości właściwie powieść groteskowa. Jej autor, pisarz niemiecki żydowskiego pochodzenia, jako pierwszy odważył się na humor i groteskę w zestawieniu z tak poważnym tematem jak Holokaust. Czy mu się to udało musicie ocenić sami. Główny bohater jego powieść to Jakob Bronsky - syn żydowskiego emigranta z Europy. Mieszka on w Nowym Jorku, nie ma pracy, mieszkania, przyjaciół, dziewczyny. Jest samotny, odrobinę zagubiony i zbuntowany. Dookoła niego świat pełen jest ludzi, biznesu, młodości i radości życia. Jakob Bronksy nocami pisze autobiograficzną książkę, cały czas bowiem marzy o byciu pisarzem, chce osiągnąć sukces, ale już coraz mniej wierzy w siłę amerykańskiego snu o karierze, szczęściu i bogactwie. Pewnego dnia opowiada on zupełnie przypadkowej osobie dramatyczną historię swojej rodziny. W ten sposób dowiadujemy się o nim czegoś więcej. Kim tak naprawdę jest? Jaka jest historia jego rodziny? W co wierzy? Jakie ma marzenia? Czy jego amerykański sen się spełni? Czy osiągnie to, co sobie zaplanował? "I have a dream. American dream!" Niestety wygląda na to, że ta historia nie będzie miała happy endu. Dlaczego? Musicie sami to odkryć. ""Fuck America" to satyra na amerykańskie społeczeństwo i mity, na których zbudowana jest tamtejsza kultura, a właściwie popkultura. Przesycona ironicznym poczuciem humoru, słodko-gorzka opowieść o losie emigranta, zawiedzionych nadziejach oraz próbie odnalezienia się wśród obcych." 

moja ocena książki 3/5
moja ocena okładki 3/5



autor: Edgar Hilsenrath
tytuł: "Fuck America. Wyznania Bronskiego"
tytuł oryginału: "Fuck America (Bronskys Geständnis)
tłumaczenie: Ryszard Wojnakowski
Wydawnictwo Literackie
Wydanie pierwsze
2018


Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Literackiemu :-) :-)


Komentarze

mój instagram

Popularne posty