niedziela, 3 lutego 2013

*Mojry*



tytuł: "Mojry"
autor: Marek Soból
wydawnictwo: Wydawnictwo W.A.B.
rok wydania: 2005
ilość stron: 224
moja ocena: 6/7


"Mojry" to książka debiutanta, ale debiut to niezwykły. Zaskakujące jak umysł ścisły poradził sobie z trudną materią humanistyczną. Jestem pod ogromnym wrażeniem telnetu autora. "Mojry" to książka niepozorna objętościowo, ale głęboka w treści. Głównymi postaciami są kobiety, ale nie jest to książka o nich. "Nie jest to też książka o cierpieniu, śmierci ani o Holokauście. To jest książka o oswajaniu zła, umiejętności życia w jego kręgu, o cierpliwym i nieugiętym dążeniu do szczęścia". Jest to też książka, która odwołuje się do licznych symboli, wyobrażeń i klasycznych mitów. Zawarta jest w niej również refleksja na temat samego opowiadania. Najbardziej podobała mi się pierwsza część, czyli historia Lachesis... Kobiety, która przeżyła Holocaust, wyjechała po wojnie z Polski i prowadzi teraz kawiarnię w Paryżu, gdzie serwuje kawę z łakociami, ale przede wszystkim słucha opowieści klientów... Słucha z uwagą i skupieniem, łączy ze swoją historią i przekazuje opowiadając następnym napotkanym osobom. Losy wszystkich kobiet w pewnym momencie łączą się... Wszystkie spotykają się na koncercie w Krakowie, koncercie, który przywołuje inny świat, już nieistniejący... Zdecydowanie polecam!!!

* cytat pochodzi  z okładki książki - Soból Marek: Mojry. Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2005.